søndag 27. november 2022

Kong Neptun i humør

 Det er tidlig morgen i kystlandskapet. Natten har vært særdeles vindfull. Jeg trodde faktisk ikke det ville bli noen tur. Men utover morgenen løyet vinden betraktelig, og kameraten min og jeg tok turen likevel. 

Da vi kom ut var sjøen grov. Luften var full av salt og lignet mer en tåke. Etter hvert som lyset tiltok mot soloppgang ble det et nydelig skinn i det våte svaberget.


  Det blir en utrolig stemning når mørket viker for en ny dag. På det punktet er kysten noe for seg selv. Jeg er glad jeg bor i gangavstand til strand og svaberg. Det ble et merkbart lag salt på klær og kamerautstyr etter som morgenen seg på. Det måtte nok en aldri så liten avsalting når jeg kom hjem. En tørn med vått linsepapir over kamerautstyret.


 Men sjøen har en egen evne til å velte gode planer. Så også denne morgenen. Kameraten min hadde plassert seg nede i et skar helt ytterst på svaberget. Det for å få noen spennende bilder da sjøen slo. Det ble litt vel spennende, fordi Kong Neptun hadde allerede sett han. Derfor sendte han inn en av de store som slo over både kameraten og kamerautstyret. Vi brøt opp etter hendelsen, men kamerautstyret klarte ikke kongen å ødelegge.

2 kommentarer:

Mystikk over stille vann

 Sola er på ved bak åsen i vest. Et kjølig drag sveiper over vannet. Jeg står helt ute på den frosne torva. Frosten henger i her inne ved va...