onsdag 25. april 2012

Katta klore!

Overskriften høres kanskje litt tåpelig ut, men det kan faktisk stemme at det er katta som har klort disse merkene. Og da snakker jeg ikke om Mons i sofaen, men skogskatten gaupe. De står på et boketre og er spredt rundt stammen i samme høyde.


Gaupa markerer sitt område både med urin og kloremerker. Flere av disse merkene er nesten en centimeter dype. Det at de også står vannrett på stammen forteller om stor kraft for å lage dem. Og da jeg satt og studerte merkene så jeg flere eldre merker: De var satt for såpass lenge siden at de har samme farge som trestammen. Så det igjen betyr at gaupa bruker dette treet som fast "gjerdestolpe". Så kanskje en dag ...?

4 kommentarer:

  1. Intressant Svein! Hoppas du fångar den på bild också!

    SvarSlett
  2. Ja, da er det bare å finne en høvelig plass å sitte i kamuflasjen og melde seg ut av samfunnet noen måneder så kanskje du får blinkskuddet, he, he! Fra spøk til alvor - interessante merker det der som godt kan stamme fra den store pusen.Ikke lett å fange den på brikka men noen ganger kan man lykkes, slik som denne karen: http://srdahlen-naturfoto.blogspot.com/ I de tjue årene jeg har lagt ut rådyråte her i distriktet, midt i leveområdet til gauper, har jeg ikke en eneste gang sett spor/sportegn av gaupe rundt åteplassen.... Det sies at bestanden er i økning så kanskje det blir bedre odds med tiden.
    Ha en fin onsdags ettermiddag!

    Knut W.

    SvarSlett
  3. Spennende!! Naturgleden kjennes ekstra stor, når en finner spor etter en av de fire store! Flott formidlet både gjennom tekst og bilde.

    Knut Børge

    SvarSlett
  4. Tøft! Flott tittel og tekst til :-)
    Rune

    SvarSlett

Mystikk over stille vann

 Sola er på ved bak åsen i vest. Et kjølig drag sveiper over vannet. Jeg står helt ute på den frosne torva. Frosten henger i her inne ved va...